Fiets- en wandelroutes

Fiets en wandelroutes observeum

Verken de Historische Pracht van Burgum met een Sportieve Tocht vanuit Observeum

Ontdek de historische rijkdom van de regio met een verkwikkende wandeling of fietstocht vanuit Observeum in Burgum. Deze lokale tocht, doordrenkt van geschiedenis, strekt zich uit over 17 kilometer ten noorden van Burgum en biedt een betoverend traject door een uitstekend bewaarde omgeving.

Terwijl je langs oude Friese kerken in Burgum, Noardburgum en Feanwâlden loopt of fietst, zul je ook passeren langs scholen en boerderijen - de essentiële bouwstenen waarop deze dorpen zijn ontstaan. Op oude kaarten staat dit gebied bekend als de Bergumer Heyde.

Een van de hoogtepunten van de tocht is het Riskeloane Bosk, waar je de laatste restanten van de heide kunt bewonderen. Deze streek, ooit bewoond door het heidevolk onder armoedige omstandigheden, kreeg een nieuwe invulling dankzij dr. Ypey van 'Vijversburg' uit Tietjerk. Deze transformatie omvatte de bouw van woningen, boerderijen, een armenhuis, een naaischool, lagere scholen en een kerk.

Een ander significant moment in de geschiedenis van deze regio was de verlegging van het karrepad Zomerweg als route van Leeuwarden naar Groningen naar de klinkerweg: de Groningerstraatweg. Pas in 1830 kreeg de streek de naam Noordbergum.

Langs de route zijn er tal van bezienswaardigheden die je aandacht verdienen, zoals het Observeum, de Kruiskerk, de Ritskeloane (bos en hei), het klompen- en fierljepmuseum Scherjon (voorheen een armenhuis), scholen, kerken, de Swettekerk en school, de Doopsgezinde kerk, de Schierstins, de Johanneskerk en tot slot de Ljochtmispleats in Noardermar. In de routetekst vind je verdere verdieping over wat je onderweg zult tegenkomen.

Startpunt: Observeum, Menno van Coehoornweg 9, 9251 LV Burgum.

Kom en beleef deze historische en sportieve ontdekkingsreis.

Reactie schrijven