Wandeling naar de "Stroffelstienen".

Stroffelstenen Burgum

Wandeling naar de Friestalige "Stroffelstienen" van Joodse onderduikers in Burgum

Op 18 april 2024 organiseert de kuiergroep van het OBSERVEUM een bijzondere wandeling naar de "Stroffelstienen" in Burgum, waar Joodse onderduikers Paul en Klara Kaufmann tijdens de Tweede Wereldoorlog schuilden. De stroffelstienen, struikelstenen genoemd, zijn kunstwerken van de hand van de Duitse kunstenaar Gunter Demnig, met een uniek kenmerk: de opschriften zijn in het Fries.

Leerlingen van groep 8 ‘De Reinbôge’ en ‘Ít Partoer’ zullen deelnemen aan deze educatieve wandeling, die langs de onderduikadressen op de Westersingel en de Noordersingel voert. Tijdens de route wordt een kortverhaal verteld over de omstandigheden waarin de onderduikers verbleven. Bij aankomst bij de Stroffelstienen krijgen de leerlingen uitleg over de betekenis van deze gedenkstenen. Ze zullen de gelegenheid hebben om een kiezelsteen te plaatsen bij de gedenksteen bij het huis aan de Burgemeester Bothenius Lohmanlaan 1, waar Paul en Klara Kaufmann ondergedoken waren.

De wandeling belooft een indrukwekkende ervaring te worden, waarbij de leerlingen niet alleen kennis zullen opdoen over een belangrijk stuk geschiedenis, maar ook de kans krijgen om respect te tonen aan degenen die hun leven riskeerden om te ontsnappen aan vervolging.

Op 26 nov 2023 werden de eerste Friestalige ‘Stolpersteinen’ geplaatst van de familie Kaufmann in Burgum.

Achtergrond informatie over de familie Kaufmann: Struikelstenen

Reactie schrijven